Kategorier
Butiksinredning

Varuexponering – 5 kreativa metoder för produktexponering

Det gäller att fånga kundens uppmärksamhet. Detta görs med riktigt god varuexponering som ser till att kunder finner det de söker i butiken. Traditionella metoder är effektiva men ibland kan det vara av intresse att göra något som är ovanligt.

Vi ska se på 5 intressanta metoder för produktexponering som kan få kunder att stanna till och se närmre på det som visas.

  1. Varuexponering med interaktiva produktvisningar

Med interaktiva skärmar får du varuexponering som engagerar. Det kan handla om att kunden får klicka för val på skärmen. Det spelar ingen roll om detta rör en teknisk pryl som kan testas eller en kosmetisk produkt med många spännande applikationer. Med skärmar som är interaktiva så stannar kunden till.

Kanske går det också att använda AR (förstärkt verklighet) eller VR (virtuell verklighet) för att skapa en magisk upplevelse.

  1. Sälj mer med teman

Det är också effektivt att skapa temaområden i en butik. I dessa temaområden kan ni berätta en berättelse med produkten. Med detta sammanhang så går det att skapa kontakt med kunder på ett unikt sätt. Detta är något som kan tala till känslor och skapa nyfikenhet.

Ett exempel på detta kan vara ett vintage-tema. En del av butiken tar kunderna med på en resa i historien. På samma sätt går det att jobba med teman som sommar, högtider och aktuella händelser.

  1. Intressanta samarbeten

Idag är det många butiker som väljer att samarbeta med influencer för att få en effektivare varuexponering online. Med en konstnär går det också att ta fram exklusiva utgåvor som kanske bara säljs under en viss period.

Dessa utgåvor exponeras i butiken, online och givetvis i de forum online där folk som är intresserade av konstnärens arbete samtalar.

  1. Workshops med lokala kändisar

På samma sätt går det att skapa event med hjälp av lokala kändisar. Det kan vara musiker eller hantverkare som hjälper butiken med varuexponering som märks och känns. Med workshops kan den här typen av lokala figurer vara med och engagera kunder.

Det kan bara rätt så enkla evenemang där kunder får vara med och testa, blanda och annat som hör ihop med det som säljs i butiken.

  1. Hållbarhet och socialt ansvar

Det här är också en viktig vinkel. När du har produkter som är miljövänliga eller som tas fram med tanke på socialt ansvar så är det något som kan lyftas fram med god varuexponering. Visningen av dessa produkter kan inkludera återvunnet material och gå i färger som vi associerar med hållbarhet.

Med den här typen av kreativa strategier för produktexponering kan du få produkten att sticka ut samtidigt som kunder upplever att det är roligt att besöka din butik. Du jobbar med känslor, värderingar och interaktivitet för att skapa en djupare kontakt med dina kunder. Det är något som kan ta din marknadsföring och försäljning till nästa nivå!

 

Kategorier
Butiksinredning

Varuexponering måste vara hållbar av flera skäl

När vi talar om hållbarhet så tänker många direkt på miljöfrågor. Idag vill vi att allt ska vara hållbart och varuexponering är inget undantag. Fast när vi ser på produktställ och sådant som finns i skyltfönster så är det en annan typ av hållbarhet som kan komma i fokus. Särskilt om ett ställ rasar eller produkter står vingligt på det.

Stabil varuexponering är ett måste

Stabiliteten är otroligt viktig i butiksmiljöer. När kunder ska röra sig omkring varuexponering så måste den här typen av hållbarhet finnas där. Det får inte finnas risk för att ett ställ är så skört att det utgör en risk för människor som rör sig i lokalen. Det finns förstås varuexponering av papper och kartong men metall och trä är material som passar bättre för hyllor som står fritt i en butik.

I ett skyltfönster kanske det där med stabilitet inte får samma betydelse eftersom ingen kommer åt installationer. Men för butikens personal kommer det att märkas om möblerna som används för varuexponering i skyltfönster håller god kvalitet eller inte. Det blir minst sagt jobbigt att jobba med ställ och andra detaljer som inte står stadigt och som är svåra att montera.

Varuställ av miljövänliga material

Om vi ser på hållbarhet vad gäller miljö så är det klart att det är viktigt med butiksinredning som inte är farlig för människor, djur och miljö. Dels så behövs det material som är säkra att hantera, och dels så måste produktionen av produkter för butiken vara säker för miljön.

Det här ställer stora krav på vår industri. Möbler som tillverkas för butiker för varuexponering bör hålla så pass hög kvalitet att de inte slits ut för snabbt. Det här är en viktig insats för att dra ner på utsläpp.

Produktställ som tar hand om produkterna

En annan aspekt av hållbarheten är den som rör produkternas hantering. När varor ska stå i ett ställ där de ständigt exponeras för kunders hantering så måste stället vara väl format för detta. Varuexponering som är lätt att komma åt bör på olika sätt skydda produkterna som exponeras.

Ibland betyder det att det behövs barriärer i form av glas för att det inte ska gå att ta i det som visas. Ibland kan det betyda att man måste ha någon form av lås då dyra produkter inte ska kunna plockas bort från stället.

Inredning som är lätt att hantera och jobba med

Oavsett vilken form av varuexponering det handlar om så gäller det att den är lätt att hantera. Om inte så kommer ställ, hyllor och andra hjälpmedel snart att hamna i förrådet. Då kan vi ju inte säga att det rör sig om hållbar varuexponering när den inte ens används.

Lätt hantering handlar om allt från vad ett displayställ väger till hur lätt det är att installera profiler på väggar. Personal ska kunna göra om och flytta på varuexponering i enlighet med de behov som finns i butiken. Då blir det hållbar butiksinredning!